Citesc din articolul Deniile din Saptamana Patimilor:
Deniile se savarsesc incepand cu seara Floriilor,
pana in Vinerea Mare, cand se canta . Cuvantul „denie” vine de la
slavonescul „vdenie” si inseamna priveghere sau slujba nocturna. In
Transilvania, intalnim cuvantul „straste” pentru denii. Acest termen are
semnificatia de „patima”. Expresia „a merge in strasti” insemna „a
merge la denii”.
Deniile se savarsesc numai in doua saptamani din timpul unui an
bisericesc si anume: in saptamana a cincea si a saptea din Postul Sfintelor Pasti.
S-a pastrat denumirea de Denie pentru Utreniile din Saptamana
Patimilor, pentru ca ele se savarsesc seara, potrivit troparului: Iata,
Mirele vine in miezul noptii…”.
Chiar daca Denia este o Priveghere, ea difera de ceea ce Tipicul
indica prin Priveghere. Denia este doar simpla a zilelor de rand, in
vreme ce Privegherea presupunea Utrenia unita cu si Litia. Dar si ca
Utrenie simpla, Denia nu se aseamana cu Utrenia din zilele de rand,
pentru ca ea cuprinde cantari si rugaciuni specifice doar perioadei
Sfintelor Pasti (troparul „Iata, Mirele vine…”, luminanda „Camara Ta,
Mantuitorule“, troparul „Cand slaviti ucenici…”).
Specificul Saptamanii Patimilor – slujbe si randuieli
Specificul Saptamanii Patimilor – slujbe si randuieli
Luni, marti si miercuri se oficiaza . In Joia Mare se oficiaza
Liturghia Sfantului Vasile Cel Mare unita cu Vecernia. Joia Patimilor
este ziua in care, pe langa Sfantul Agnet, care se foloseste la Sfanta
Liturghie, se mai scoate inca un agnet, care se sfinteste odata cu
celalalt, fara sa se rosteasca de doua ori rugaciunile epiclezei si fara
sa se binecuvanteze fiecare separat. Sunt asezate pe acelasi disc si
impreuna sunt aduse pe Sfanta Masa
la Vohodul mare. Al doilea Agnet este pastrat pana in Martea Luminata
cand este uscat si sfaramat dupa o randuiala speciala. Dupa ce a fost
sfaramat, este pus intr-un chivot pe Sfanta Masa din Altar. Din acest
Agnet, preotul impartaseste in cursul intregului an, pe cei care din
motive bine intemeiate nu pot ajunge la biserica. Tot din acest Agnet
sunt impartasiti si pruncii nou botezati.
In unele manastiri, in Joia Patimilor are loc ritualul spalarii
picioarelor, care aminteste de gestul de smerenie facut de Hristos
inainte de Cina cea de Taina – spala picioarele ucenicilor. In
manastiri, staretul este cel care spala picioarele monahilor.
Vinerea Mare este o zi aliturgica, nu se savarseste Sfanta Liturghie.
In dimineata acestei zile, se scoate Epitaful din Sfantul Altar si se
aseaza pe o masa in mijlocul bisericii. Aceasta Masa are in fata Sfanta
Cruce scoasa din Joia Mare. Seara se oficiaza slujba Prohodului
Domnului, in timpul careia se inconjoara biserica cu Sfantul Epitaf (o
panza care reprezinta scena punerii in mormant a Mantuitorului). Dupa
aceasta procesiune, preotii vor aseza Epitaful pe Sfanta Masa din Altar,
unde va ramane pana in miercurea din ajunul Inaltarii Domnului.
Semnificatia Deniilor din Saptamana Patimilor
Luni, in Saptamana Sfintelor Patimiri, Biserica ne aduce aminte de Patriarhul Iosif care a fost vandut de fratii sai in Egipt. El este o preinchipuire a lui Hristos, vandut de Iuda.
Tot in timpul deniei de luni se face pomenirea smochinului neroditor, blestemat de Hristos sa se usuce pentru ca nu avea rod. E o pilda data omului, din care trebuie sa retina, ca Dumnezeu este atat iubire cat si dreptate. Deci, la judecata de apoi, El nu doar va rasplati, ci va si pedepsi pe cei ce nu au rodit.
Marti se face pomenirea celor zece fecioare.
Din pilda retinem ca cinci fecioare au avut doar candela fara ulei, iar
celelalte cinci au avut si candela si ulei. Candela fara ulei
reprezinta realizarea de sine in totala nepasare de ceilalti. Candela cu
ulei reprezinta evlavia insotita de milostenie.
In Miercurea Saptamanii Sfintelor Patimiri se face pomenirea femeii pacatoase care a spalat cu lacrimi si a uns cu mir picioarele Mantuitorului, inainte de Patima Sa, ca simbol al pocaintei si indreptarii omului pacatos. Miercuri este ziua in care Iuda L-a vandut pe Hristos fariserilor, pe treizeci de arginti.
Joia Patimilor este inchinata amintirii a patru evenimente deosebite
din viata Mantuitorului: spalarea picioarelor ucenicilor, ca pilda de
smerenie, Cina cea de Taina la care Mantuitorul a instituit Taina
Sfintei Euharistii, rugaciunea arhiereasca si inceputul patimilor prin
vinderea Domnului.
Specific deniei de joi seara este citirea celor 12 Evanghelii si scoaterea solemna a Sfintei Cruci in naosul bisericii. Exista obiceiul ca atunci cand preotul citeste din Sfintele Evanghelii, credinciosii sa aprinda lumanari si sa se aseze in genunchi.
In Vinerea Mare
se face pomenire de sfintele, infricosatoarele si mantuitoarele Patimi
ale Mantuitorului si de marturisirea talharului celui recunoscator care a
dobandit raiul.
In Sfanta si Marea Sambata praznuim ingroparea lui Hristos cu trupul
si pogorarea la iad cu sufletul, pentru a ridica din stricaciune pe cei
din veac adormiti.
Sambata seara, incepe slujba Invierii. Ajunsi in ziua Sfintei Invieri, Biserica ne cere:
„In Ziua Invierii sa ne luminam cu praznuirea si unii pe altii sa ne
imbratisam, si sa le zicem frati si celor ce ne urasc pe noi si asa sa
strigam: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand si
celor din morminte viata daruindu-le”.
Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu