„Pe cel ce Mă va mărturisi pe Mine în faţa oamenilor, îl voi
mărturisi şi Eu în faţa Tatălui Meu Care este în ceruri; dar de cel ce
se va lepăda de Mine în faţa oamenilor, de acela Mă voi lepăda şi Eu în
faţa Tatălui Meu Care este în ceruri.
Să nu socotiţi că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să
aduc pace, ci sabie. Căci am venit să-l despart pe fiu de tatăl său, pe
fiică de mama sa, pe noră de soacra ei.
Cel ce-şi iubeşte pe tatăl său ori pe mama sa mai mult decât pe
Mine, nu este vrednic de Mine; Cel ce-şi iubeşte pe fiul său ori pe
fiica sa mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine.”
Atunci Petru, răspunzând, I-a zis: „Iată, noi pe toate le-am lăsat şi
Ţi-am urmat Ţie. Deci, nouă ce va fi?” Iar Iisus le-a zis: „Adevăr vă
spun că voi, cei ce Mi-aţi urmat Mie, la naşterea din nou a lumii, când
Fiul Omului va şedea pe tronul slavei Sale, veţi şedea şi voi pe
douăsprezece tronuri, judecând pe cele douăsprezece seminţii ale lui
Israel. Şi oricine a lăsat fraţi sau surori sau tată sau mamă sau femeie
sau (arini sau case pentru numele Meu, însutit va primi şi viaţa
veşnica va moşteni. Şi mulţi din cei dintâi vor fi la urmă, şi cei de la
urmă vor fi întâi”. (Matei 10, 32-35, 37-38; 19, 27-30.)
În concertele de muzică religioasă aţi auzit uneori cântându-se două
versuri foarte frumoase, probabil fără să ştiţi că ele sunt preluate
dintr–un Psalm: „în tot pământul a ieşit vestirea lor şi la marginile lumii cuvintele lor”.
Acestea sunt cuvintele prin care regele şi profetul David a anunţat
apariţia, prezenţa şi lucrarea sfinţilor în Biserica lui Hristos, ale
tuturor sfinţilor, ştiuţi – şi mai cu seamă nesiliţi – pe care Biserica
noastră dreptmăritoare îi prăznuieşte astăzi. Pentru mulţimea numelor
lor şi pentru îndepărtatele vremi în care au trăit, doar o parte din ei
sunt înscrişi în calendarele noastre, pe care le ştim, dar cei mai mulţi
sunt şi râmân înscrişi în cartea cea veşnică a lui Dumnezeu.
Aşadar, în această primă Duminică de după Rusalii sărbătorim
sfinţenia şi pe sfinţi. Aţi ascultat pericopa evanghelică pe care
Biserica a rânduit-o pentru ziua de astăzi. Sunt în ea cuvintele
Mântuitorului pe care El le-a spus, pe o parte, ucenicilor Săi, iar pe
de alta, nouă, tuturor. Spune Domnul: „Cel ce Mă va mărturisi pe Mine în
faţa oamenilor, îl voi mărturisi şi Eu în faţa Tatălui Meu Care este în
ceruri; dar pe cel ce se va lepăda de Mine în faţa oamenilor, de acela
mă voi lepăda şi Eu în faţa Tatălui Meu Care este în ceruri”.
Să reţinem mai întâi că omul este măsura cu care măsoară Dumnezeu.
Cât e El de mare şi de atotputernic, pe om l-a creat drept rege al
naturii şi măsură a tuturor lucrurilor. În acest sens ne-a învăţat şi să
ne rugăm: „Şi ne iartă nouă greşelile noastre precum şi noi iertăm
greşiţilor noştri”. În context, acelaşi Fiu al lui Dumnezeu ne spune:
„De veţi fi oamenilor greşalele lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel
ceresc iar de nu veţi ierta oamenilor greşalele lor, nici Tatăl vostru
nu va ierta greşalele voastre”. Iată deci în ce măsură depinde de
Dumnezeu şi în ce măsură depinde de noi. Este extraordinară această
putere pe care Dumnezeu i-a dat-o omului; şi atunci, să ne mai mirăm de
puterea pe care le-a dat-o apostolilor – dar şi urmaşilor lor prin
hirotonie, adică preoţilor şi episcopilor – în sensul că orice păcat vor
ierta ei pe pământ va fi iertat şi în ceruri şi, totodată, orice păcat
ţinut de ei pe pământ va fi ţinut şi în ceruri?3 Vedeţi câtă
maiestate i-a conferit Dumnezeu omului? E ca şi cum stăpânul casei
pleacă undeva departe şi-i lasă fiului său întreaga moştenire, să facă
ce vrea cu ea, fără obligaţia de a-i da cuiva socoteală, inclusiv
tatălui său. Este puterea pe care însuşi Părintele ceresc i-a conferit-o
Fiului Său după învierea Acestuia din morţi, adică după ce Şi-a
încheiat misiunea cu care fusese trimis. Le-o spunea direct ucenicilor
Săi: „Datu-Mi-s–a toată puterea în cer şi pe pământ”. La rândul Său, aşa cum spuneam, le-a transmis-o ucenicilor Săi şi urmaşilor acestora.
(Şi totuşi, aici aş vrea să introduc o corectură. Eram călugăr tânăr şi m–am
dus să-l văd pe părintele Paisie Olaru, marele duhovnic din mănăstirea
Sihăstria, contemporan cu celălalt mare duhovnic, Părintele Cleopa Ilie.
Ştiam că e pe moarte, m–am aşezat pe marginea patului, am stat puţin de vorbă, i-am prins mâna în mâna mea şi i-am pus o întrebare:
– Părinte Paisie, cu ce sentiment plecaţi în lumea de dincolo?
Mi-a răspuns:
– Nu am decât o singură îndoială, aceea că în viaţa mea de duhovnic
poate că am legat pe cine nu trebuia să leg şi am dezlegat pe cine nu
trebuia să dezleg…
De aici am înţeles că chiar dacă Dumnezeu nu-i cere i omului socoteală, bunul simţ îl obligă pe om să-şi recunoască limitele.
Aşadar, prima cerinţă pentru ca cineva să devină sfânt este aceea de
a-L mărturisi pe Iisus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu şi Mântuitor al
lumii. Este esenţial însă ca această mărturisire să fie făcută nu în
taină sau în cerc restrâns, ci public, în văzul şi auzul tuturor, fără
nici un fel de sfială, ruşine sau frică, limpede, răsunătoare, cu ecou
în conştiinţele semenilor şi cu roade în ogorul lui Dumnezeu. Pe aceasta
au înţeles-o cel mai bine sfinţii apostoli. Spuneam în Duminica
trecută, de Rusalii, cum apostolii – fricoşii, laşii de ieri-prin
puterea Duhului Sfânt au devenit curajoşii şi îndrăzneţii de azi, ieşind
fără sfială în faţa mulţimilor şi propovăduindu-L pe Iisus Hristos în
toată plenitudinea Lui, mai întâi acolo, în Ierusalim, apoi în Samaria,
apoi în Antiohia, iar de aci, în special prin Sfinţii Petru şi Pavel, în
toate cetăţile şi la toate popoarele din jurul Mediteranei, din Cilicia
până în spania, dar şi înaintând prin Macedonia spre gurile Dunării
până–n vatra strămoşilor noştri, prin predica Sfântului Apostol
Andrei. Şi, de vreme ce L-au mărturisit pe Hristos cu voce tare şi
puternică, toţi, absolut toţi, fără excepţie, au murit de moarte
martirică. De la ei a învăţat mărturisirea deschisă Sfântul Arhidiacon
Ştefan, primul martir al Bisericii creştine, cel care în faţa
tribunalului iudaic, în care clocotea ura şi setea de răzbunare, L-a
mărturisit răspicat pe Iisus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu,pe Care el,
atunci, înaintea morţii Sale, într-o clipă de extaz, Îl vedea înconjurat
de slava Părintelui Ceresc. Pentru această mărturisire, Ştefan a fost
scos afară din cetate şi ucis cu pietre.
Cu el, cu Ştefan, a început lungul şir al martirilor creştini, care,
cel puţin în primele trei secole, adică până când la cârma imperiului a
venit Constantin cel Mare, au suferit aspre prigoane din partea celor
mai mulţi din împăraţii Romei, care i-au târât în faţa tribunalelor
cerându-le să se lepede de credinţa în Iisus Hristos, să-L abjure în
faţa judecătorilor şi–n faţa uneltelor de tortură. Unii dintre
ei, oameni fiind, au abjurat, fie că le-a fost frică, fie că şi-au
menajat familiile, devenind „căzuţi”, aşa cum i-a numit Biserica; după
ce trecea prigoana, ei puteau fi reprimiţi în Biserică, cu multă
greutate şi după multe probe, dar fără dreptul de a intra în cler, adică
de a deveni diaconi sau preoţi. Aşadar, Biserica era destul de aspră cu
ei, dar, din fericire, aceştia au fost puţini. Imensa majoritate au
fost aceia care, întăriţi de Duhul Sfânt şi încurajaţi de semenii lor,
L-au mărturisit pe Iisus Hristos în faţa prigonitorilor, preferând să
moară de sabie sau suliţă, fiind încredinţaţi că sufletele lor merg de-a
dreptul la Acela Care îi aştepta în pragul împărăţiei. (E momentul să
vă amintesc că termenul de „martir” înseamnă martor, adică cel ce
depune mărturie şi care, prin aceasta, devine mărturisitor). Credinţa
lor nestrămutată în ceea ce mărturiseau le-a dat putere, curaj şi tărie
în faţa chinurilor şi a morţii. Numărul lor a fost imens, şi tocmai de
aceea nu-i cunoaştem pe toţi. Jertfa lor a fost imensă, dar şi
roditoare, ceea ce l-a făcut pe marele apologet creştin Tertulian să
afirme, printr–o frază celebră, că sângele martirilor e sămânţa
din care creşte Biserica. Asta înseamnă că în timp ce ei piereau,
numărul creştinilor se înmulţea vertiginos pe măsură ce cunoşteau
avertismentul rostit de însuşi Domnul: „Nu vă temeţi de cei ce ucid
trupul dar sufletul nu pot să-l ucidă; ci mai degrabă temeţi-vă de acela
care poate ca şi sufletul şi trupul să le piardă în gheena”.
Acest adevăr a fost cunoscut de sfinţii martiri ai Bisericii
Creştine, şi de aceea au mers ei bucuroşi la moarte pentru
Hristos, convinşi fiind că cei ce ofereau chinurile şi moartea nu le
puteau ucide decât trupul, nu şi sufletul.
De aceea, dragii mei, această condiţie esenţială, aceea a
mărturisirii deschise, a fost valabilă nu doar pentru credincioşii
vremilor trecute, ci rămâne în picioare şi pentru noi, cei de astăzi, ca
şi pentru cei din veacurile viitoare. Mă gândesc la aceia dintre noi,
mai vârstnici – şi mă gândesc cu destulă mâhnire şi amărăciune – din
vremea când în deceniile comuniste din ţara noastră era interzisă
mărturisirea deschisă a lui Hristos, interzisă era practicarea deschisă a
Sfintelor Taine, era interzisă rugăciunea în public, mulţi dintre noi
au preferat să creadă în taină şi să nu mărturisească deschis. Au
socotit că aşa e mai bine, să se menajeze pe ei înşişi, să-şi menajeze
serviciile prin care-şi câştigau pâinea pentru ei şi familiile lor,
să-şi protejeze copiii din şcoală sau universitate. Pentru asemenea
cazuri, nu noi avem căderea să judecăm, ca unii care nu dispunem de
instrumentele necesare unei judecăţi drepte, căci doar Dumnezeu este cel
Care-l judecă pe fiecare în parte, numai El cunoscând motivaţiile,
scopurile şi mijloacele, doar El cunoscând universul lăuntric al
fiecăruia, adâncurile conştiinţei, acolo unde se petrec arderile de
taină ale fiinţei omeneşti. Dar dacă ne punem în faţă avertismentul
Mântuitorului: „Pe cel ce Mă va mărturisi pe Mine în faţa oamenilor, îl
voi mărturisi şi Eu în faţa Tatălui Meu Care este în ceruri; dar de cel
ce se va lepăda de Mine în faţa oamenilor, de acela mă voi lepăda şi Eu
în faţa Tatălui Meu care este în ceruri.” Cel puţin aceia dintre noi,
care atunci, în vremi de restrişte, nu au avut curajul să-L
mărturisească deschis pe Hristos, să-L mărturisească cel puţin astăzi,
când nu mai există primejdia unei astfel de mărturisiri.
Există însă o nuanţă. În vremea martirilor se punea problema: a-L
mărturisi pe Hristos, sau a nu-L mărturisi, a te lepăda de El. În
vremurile noastre, însă, lucrurile s–au nuanţat. Dacă atunci
trebuia să te pronunţi între a fi creştin sau a nu fi creştin, în vremea
noastră se pune problema între a fi creştin, dar ce fel de creştin.
Zâzaniile satanei au lucrat de-a lungul secolelor şi–n Biserica creştină şi au sfâşiat cămaşa lui Hristos încă din primele secole, printr–o
seamă de erezii şi schisme. Vă spuneam şi altădată – şi o voi repeta la
nesfârşit – că dacă oamenii se împart între credincioşi şi
necredincioşi, credincioşii, la rândul lor, se împart între
bine-credincioşi şi răucredincioşi. E important să crezi, dar mult mai
important – şi hotărâtor pentru mântuire – este anume în cine crezi, în
ce crezi şi cum crezi, în ce fel, de unde şi până unde şi cum
mărturiseşti. A crede că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, Cel din
veac născut din Tatăl, a crede că El a fost trimis pe pământ de către
Tatăl ceresc, că de dragul nostru şi al mântuirii noastre S–a
întrupat din Sfânta Fecioară Maria, a crede că El a suferit pe cruce şi
a murit pentru răscumpărarea păcatelor noastre, a crede şi a mărturisi
că El a înviat din morţi, că S–a înălţat la cer şi şade de-a
dreapta Tatălui, a crede şi a mărturisi că la Cincizecime Hristos a
întemeiat Biserica Sa, pe care El o călăuzeşte neîntrerupt în calitate
de Cap nevăzut, a crede şi a mărturisi că noi, cei ce ne-am botezat în
numele Sfintei Treimi, suntem mădularele acestei Biserici, a crede şi a
mărturisi că Iisus continuă să rămână în lume ca Hristos Euharistie, în
Sfânta Cuminecătură, a crede că El, Hristos, trăieşte în tine,
creştine, de câte ori te cumineci cu Sfintele Taine, a crede şi a
mărturisi că Hristos nu este întreg fără sfinţii Lui (aşa cum a spus-o
un mare teolog occidental, într–o frază de mare curaj, dar şi
de mare adevăr), ei bine, a crede şi a mărturisi toate acestea înseamnă a
mărturisi dreapta credinţă; iar dreapta credinţă se numeşte ortodoxie.
Credinţa dreptmăritoare: a şti, a înţelege şi a-L cunoaşte pe
Dumnezeu în plenitudinea Sa şi a-I aduce închinare în modul cel mai
corect. De ce vă spun aceasta? Pentru că din fărâmiţarea Bisericii lui
Hristos în atâtea biserici şi bisericuţe s-a născut, acum câteva
decenii, Mişcarea Ecumenică, o mişcare care şi-a propus un obiectiv
nobil şi măreţ: refacerea unităţii bisericeşti, aşa încât „toţi să fie
una”, aşa cum Tatăl şi Fiul una sunt. Iată însă că seminţele răului au
încolţit şi continuă să crească în lumea creştinătăţii, de la o margine
la alta, iar Mişcarea Ecumenică, din nobilă şi unitară cum era, devine
ea însăşi factor de diviziune, şi mai cu seamă de amăgire. Se propune un
fel de amalgam, un fel de amestec al religiilor şi confesiunilor: –
Haideţi, fraţilor, că toţi suntem via lui Dumnezeu, toţi credem în
Iisus Hristos, ce atâta deosebire între noi? Ne complicăm cu Maica
Domnului, cu sfinţii (care au fost şi ei tot oameni), ne complicăm cu
icoane, cu cruci, cu obiecte care au intrat mai târziu în viaţa
Bisericii; hai să ne întoarcem la Biblie, că ea e singura noastră
călăuză şi singurul nostru izvor de mântuire; toţi suntem creştini, ce
să mai pretindem că doar unii deţin monopolul adevărului şi, ignorând
principiul suveran al iubirii creştine, îi insultă pe ceilalţi cu
numele de „eretici”, „schismatici”; „sectanţi”; hai mai bine să trecem
la fapte, să-i ajutăm pe săraci, pe cei flămânzi, pe cei însetaţi, pe
cei goi, pe cei străini, pe cei bolnavi sau întemniţaţi, că aşa ne-a
poruncit acelaşi Hristos, să-l iubim pe aproapele nostru… Or, dragii
mei, toată această campanie aparent pacifică, făcută în numele iubirii
creştine, nu este altceva decât o altă cursă prin care eşti îndemnat să
te lepezi de Hristosul adevărat. Iubirea creştină nu există decât în
interiorul Adevărului creştin, care cuprinde şi Calea, şi Viaţa.
Dragii mei, dacă ne vom scruta conştiinţele vom descoperi că unii din
noi cedăm în faţa acestor sirene ale unul ecumenism despre care un
important teolog ortodox a spus că este cea mai mare erezie a secolului.
Dacă, la început, Mişcarea Ecumenică propunea unitatea în diversitate
(ceea ce presupune ca fiecare Biserică să-şi păstreze identitatea
proprie, deschisă dialogului), cei care astăzi au confiscat-o propun,
mascat, unitatea în confuzie. Viclenia constă în aceea că o fac în
numele libertăţii, al libertăţii de conştiinţă, al libertăţii de
opţiune, ocolind însă principiul fundamental că libertatea, ca şi
iubirea, nu este autentică decât în interiorul Adevărului. Ne-o spune
însuşi Mântuitorul Hristos: „Dacă veti rămâne întru cuvântul Meu, cu
adevărat sunteţi ucenici ai Mei. Şi veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul
vă va face liberi”. Aceasta este libertatea pentru care – şi în care –
au murit sfinţii martiri ai Bisericii.
O a doua condiţie pentru câştigarea sfinţeniei este lepădarea de tine
însuţi. „Cel ce-şi iubeşte pe tatăl său ori pe mama sa mai mult decât
pe Mine, nu este vrednic de Mine; cel ce-şi iubeşte pe fiul său ori pe
fiica sa mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine”.
Iubiţii mei, aici nu este vorba de a te lepăda de părinţii tăi, de
copiii tăi, de soţul sau soaţa ta. Nu uitaţi că una din poruncile
Decalogului este aceea de a ne cinsti părinţii. Aici este vorba de
prioritate, adică de a-L iubi pe Iisus Hristos mai mult decât pe tata şi
pe mama, că dacă ai fi pus în situaţia extremă de a alege între
Hristos şi părinţi, prioritatea o are Hristos, ceea ce nu înseamnă
câtuşi de puţin că trebuie să-ţi urăşti părinţii. Dumnezeu pretinde
prioritate pentru că El este Părintele nostru, aşa cum orice părinte
pretinde prioritate faţă de copiii lui. Lepădarea de sine Înseamnă
înfrângerea egoismului care te stăpâneşte, încetarea de a mai fi
egocentric sau egolatru, de a crede că tu eşti buricul pământului, că
toţi ceilalţi nu sunt altceva decât nişte sateliţi ai tăi, de la care
aştepţi şi care îţi datorează laude şi imnuri de slavă. Egocentrismul
îţi alimentează şi iluzia că nu-i datorezi nimănui nimic, că te-ai
realizat în viaţă numai prin propriile tale puteri, că ai muncit, că ai
învăţat, că ai numărat cu regularitate cursurile la şcoală şi la
universitate, că ţi-ai luat toate examenele şi ai trecut toate probele,
că ai ajuns la ceea ce eşti doar prin tine însuţi… Sărmane! Dacă te-ai
uita puţin înapoi, ţi-ai da seama că ar fi fost de ajuns o singură
secundă de descumpănire, de descurajare, de panică interioară, de o
sincopă a memoriei în cursul unui examen pentru ca să nu-l treci şi
să-ţi ratezi întreaga ta carieră. Oare nu ştii că primim totul de la
Dumnezeu, inclusiv facultatea de a gândi, inteligenţa, memoria,
sensibilitatea, echilibrul lăuntric, însuşiri cu care te lauzi fără nici
un fel de acoperire? Or, a-I da prioritate lui Dumnezeu înseamnă a te
depăşi pe tine însuţi.
Pentru aceasta, iubiţii mei, e necesară o singură virtute: smerenia,
mama tuturor celorlalte; dacă e prea greu, alege cumpătarea; dacă e
prea greu, alege bunul simţ. Smerenia nu înseamnă lipsa de demnitate,
ci doar plecarea frunţii în faţa bunătăţii lui Dumnezeu, căruia îi
datorezi tot ceea ai tu mai bun.
Să ştiţi acum un lucru: Dacă sfinţenia se câştigă, pe de o parte, prin mărturisirea deschisă şi curajoasă a lui Hristos în
lume şi, pe de altă parte, prin depăşirea propriului tău Eu, în primă şi
ultimă instanţă ea nu se câştigă doar prin forţele tale, ci tot prin
puterea lui Dumnezeu, prin asistenţa Duhului Sfânt. Noi, prin noi
înşine, nu ştim nici măcar să ne facem rugăciunea. De aceea şi Sfinţii
Apostoli I-au cerut lui Iisus să-i înveţe să se roage. Or, dacă noi,
prin noi înşine, nici de atât nu suntem în stare, cum vom pretinde pe
seama noastră cote mai înalte?
Dragii mei, de-a lungul a două milenii de creştinism s–au
ales aceia pe care noi îi numim sfinţi şi care reprezintă elita
Bisericii. Ca şi premianţii unei clase de şcoală, ei sunt cinstiţi,
devin modele de urmat, etaloane morale. De aceea au fost înscrişi în
calendare şi zugrăviţi în icoane, pentru ca noi să-i cunoaştem şi să le
stăm aproape.
Mai mult, ei simt cei care „vor judeca lumea”, după spusa Sfântului
Apostol Pavel. O vor judeca în măsura în care ei simt părtaşi la
prerogativele Dreptului Judecător, dar şi în măsura în care ei
reprezintă haremurile pentru cei judecaţi, pentru fiecare din noi. Vor
fi acolo nu doar martirii despre care am vorbit, ci şi cuvioşii,
pustnicii, asceţii, sihaştrii, ierarhii, nevoitorii de orice fel, cei
care de dragul lui Hristos au renunţat la bunurile şi bucuriile
pământeşti. Vă spun toate acestea, iubiţii mei, dar voi să nu vă
descurajaţi măsurând enorma distanţă dintre ei şi voi şi zicându-vă că
niciodată nu veţi deveni sfinţi. Nu dragii mei, e tocmai dimpotrivă:
toţi suntem chemaţi la sfinţenie, la desăvârşire. Sfânt poate deveni nu
numai un mucenic care şi-a dat sângele pentru Hristos, şi nu numai un
cuvios care şi-a petrecut viaţa în pustie. Sfânt poate deveni orice
creştin adevărat, dreptmăritor. E cunoscută experienţa Sfântului Antonie
cel Mare, unul din cei mai mari asceţi pe care i-a cunoscut Biserica,
cel care şi-a petrecut toată viaţa în pustie, în singurătate, în
rugăciune, în meditaţie şi asceză, cel care dobândise puterea de a
deosebi duhurile şi care, la un moment dat L-a întrebat pe Dumnezeu:
– Doamne, oare este cineva cu o viaţă mai îmbunătăţită decât a mea?
În această întrebare nu trebuie să citim mândrie, ci doar trebuinţa
sfinţilor de a-şi găsi şi ei, la rândul lor, nişte modele de urmat,
superioare nivelului la care au ajuns. Dumnezeu i-a spus:
– Antonie, mergi în cetatea Alexandriei şi intră în prima casă pe
care o vei întâlni. În ea vei găsi un om cu viaţa mai îmbunătăţită decât
a ta.
A intrat Antonie în acea casă, şi iată că acolo lucra un curelar de
meserie, care făcea diferite obiecte din piele. Locuia împreună cu
familia lui. Şi l-a întrebat:
– Ce meserie ai tu?
– Da’ nu vezi ce fac?
– Eşti creştin? Te duci la biserică?
– Da, mă duc, Dumineca şi sărbătoarea.
– Şi–n rest?
– În rest, nimic deosebit. Mă scol dimineaţa, îmi fac rugăciunile,
mănânc ceva şi mă aştern pe lucru, muncesc, câştig pentru mine şi pentru
familia mea, aşa cum vezi, cu osteneala braţelor mele; nu cer niciodată
mai mult decât mi se cuvine pentru munca mea şi pentru materialele pe
care le cumpăr, nu înşel pe nimeni, nu supăr pe nimeni, îmi iubesc
soţia, îmi iubesc copiii; la prânz ne aşezăm la masă şi mâncăm împreună;
seara, după cină, ca de obicei îmi zic rugăciunile înainte de culcare
şi mă odihnesc ca tot omul. Altceva, nimic deosebit, părinte.
Atunci Antonie, din smerit cum era, s-a smerit şi mai mult şi I-a zis lui Dumnezeu:
– Iată, Doamne, că sfinţenia Ta poate fi şi în casa acestui smerit
Dragii mei, ştiţi care e taina? Omul acela este sfânt fără s-o ştie,
fără să-şi dea seama, fără să-şi fi pus vreodată o astfel de întrebare,
în timp ce pe Antonie îl pândeao mare primejdie: se afla pe punctul de a
şti că el duce o viaţă de sfânt.
Un sfânt care ştie că e sfânt nu e sfânt. Un om care spune despre
sine că e sfânt nu e sfânt. Un sfânt care se laudă – sau doar sugerează –
că e sfânt nu e sfânt. Un sfânt care primeşte cu plăcere lauda altora
că ar fi sfânt nu e sfânt. A atinge treapta sfinţeniei înseamnă,
neapărat – dar neapărat – a avea în tine virtutea smereniei, aceea de a
crede că niciodată nu eşti desăvârşit. Şi chiar dacă se întâmplă să
ajungă cineva la această conştiinţă de sine, e necesar ca starea de
desăvârşire să nu şi-o atribuie lui, ci lui Dumnezeu.
Aşadar, sfinţenia este şi rămâne deschisă fiecăruia din noi, în orice condiţie socială s-ar afla.
Şi acum, în încheiere, o concluzie întremătoare. Am afirmat că
sfinţii sunt o elită a Bisericii. O elită este, prin definiţie,
minoritară. Aceasta însă este elita pe care o cunoaştem. Într-o şcoală,
premianţii sunt doar câţiva. Dacă însă ministerul le oferă tuturor
premianţilor din ţară o excursie gratuită în Elveţia, unde vor vedea,
tot gratuit, un celebru meci de fotbal, aceşti minoritari umplu un tren
cu foarte multe vagoane şi ocupă toate tribunele stadionului. Laolaltă,
sfinţii alcătuiesc o obşte imensă, care populează împărăţia Cerurilor.
Noi, cei de jos, suntem în comuniune cu ei prin credinţă şi rugăciune;
nu ne-am înstrăinat de ei, aşa cum nici ei nu s-au înstrăinat de noi.
Biserica lui Hristos e una singură, dar are două aripi: cea de sus,
triumfătoare, a sfinţilor, şi cea de jos, luptătoare, a celor ce ne
străduim să ajungem acolo. Aţi ascultat cu luare aminte cântările şi
rugăciunile de la slujba înmormântării? Iată câteva: „Cu sfinţii
odihneşte, Hristoase, sufletul adormitului robului Tău”; sau:
„Odihneşte, Dumnezeule, pe robul tău şi-l aşează în rai, unde-s cetele
sfinţilor Tăi, Doamne, şi drepţii ca luminătorii strălucesc”; sau:
„Binevoieşte, Preabunule şi Mult-îndurate, ca sufletul lui să se aşeze
cu sfinţii, care din veac Ţi-au bineplăcut Ţie”. Aşadar, năzuinţa
noastră este aceea ca după moarte să intrăm în ceata sfinţilor. Veţi
zice: E prea mult pentru noi, păcătoşii!… Bine, să zicem că e prea mult.
Dar să fim în vecinătatea lor, credeţi că e puţin? Să trăim veşnic
laolaltă cu ei în lumina Aceluiaşi Dumnezeu? Prin moartea fizică nu
facem altceva decât să trecem dintr-o aripă a Bisericii în cealaltă, dar
înlăuntrul aceleiaşi Hiserici, al cărei Cap este Acelaşi Iisus Hristos.
Credeţi că e puţin? Aşa să ne ajute Dumnezeu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu