Cucernice părinte, iubiţi fraţi şi iubiţi credincioşi,
ca să fim cu adevărat cinstitori ai Maicii Domnului trebuie să
o cunoaştem pe Maica Domnului şi mai ales putem fi cinstitori
ai Maicii Domnului când îi urmăm exemplul.
După ce duminică seara am spus ceva despre locul pe care îl
are Maica Domnului în gândirea şi practica ortodoxă, în
cultul ortodox, după ce ieri seara am spus ceva despre felul cum
trebuie să ne raportăm noi înşine la Maica Domnului, în
acestă seară gândul nostru va stărui în legătură cu Maica
Domnului ca exemplu pentru noi, pentru că adevărata cinstire pe
care o aducem Maicii Domnului nu trebuie să se rezume numai la
gând şi numai la cuvânt, ci trebuie să treacă şi la
viaţă, şi ca să o putem cinsti cu viaţa trebuie să ştim
ceva despre Maica Domnului, să încercăm să întrupăm în noi
virtuţile Maicii Domnului.
Adevărul este că în Sfânta Evanghelie se vorbeşte despre
Maica Domnului întâmplător. Sfânţii Evanghelişti nu şi-au
propus să ne prezinte pe Maica Domnului. Dacă citim ceea ce
este scris în fiecare dintre Sfintele Evanghelii despre Maica
Domnului, constatăm că de fapt Sfinţii Evanghelişti nu şi-au
propus să scrie anume despre Maica Domnului, ci despre Maica
Domnului s-a scris în Sfânta Evanghelie în legătură cu
Domnul Hristos, tangenţial, şi de aceea putem găsi prea
puţine informaţii în legătură cu Maica Domnului.
Credincioşii doresc să ştie multe despre Maica Domnului şi
până la urmă s-a ajuns şi la nişte plăsmuiri, nişte
istorisiri despre Maica Domnului care vor să umple acest gol,
însă în realitate golul acesta este mai mult decât se poate
spune despre Maica Domnului, mai ales de către oameni
necompetenţi. De exemplu "Visul Maicii Domnului" e o
carte apocrifă care vrea să spună ceva despre Maica Domnului,
ceva ce nu e în gândirea autentic ortodoxă. Şi atunci suntem
mai folosiţi să avem în vedere puţinele informaţii despre
Maica Domnului, ceea ce este autentic în gândirea ortodoxă şi
să ne mulţumim cu puţinul acela. Şi puţinul acela care îl
găsim în Sfintele Evanghelii despre Maica Domnului de fapt ne
spune mai mult despre Maica Domnului decât acel mult care până
la urmă este mai mult o umplutură.
Cel mai mult dintre Sfinţii Evanghelişti aminteşte despre
Maica Domnului Sfântul Evanghelist Luca. Există o tradiţie,
că Sfântul Evanghelist Luca a pictat o icoană a Maicii
Domnului. Dacă într-adevăr a pictat o icoană a Maicii
Domnului Sfântul Evanghelist Luca, apoi suntem mai siguri că
Sfântul Evanghelist Luca în prezentarea lui prin cuvânt, în
icoana cuvântătoare a Evanghliei sale, ne-a înfăţişat-o pe
Maica Domnului mai mult decât ceilalţi evanghelişti.
În Sfânta Evanghelie de la Matei se aminteşte despre Maica
Domnului în legătură cu Naşterea Mântuitorului, dar nu ni
s-a păstrat nici un cuvânt al Maicii Domnului. În Sfânta
Evanghelie de la Matei se mai aminteşte de două întâlniri ale
Maicii Domnului împreună cu fraţii Domnului cu Domnul Hristos
şi despre Maica Domnului la Cruce, la Crucea Mântuitorului dar
nu avem nici un cuvânt al Maicii Domnului.
În Sfânta Evanghelie de la Marcu la fel, nu avem amintit
ceva deosebit despre Maica Domnului sau ceva deosebit faţă de
Sfântul Evanghelist Matei, dar în Sfânta Evanghelie de la Luca
avem mai multe întâmplări în legătură cu Maica Domnului.
Atât Buna Vestire care este foarte preţioasă pentru noi şi
unde avem şi cuvinte ale Maicii Domnului şi de unde înţelegem
şi atitudinea Maicii Domnului, după aceea în legătură cu
Naşterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cu închinarea
păstorilor, cu prezentarea la Templul din Ierusalim a
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la Întâmpinarea Domnului
este şi Maica Domnului de faţă, apoi vizita la Elisabeta,
cuvintele Maicii Domnului din cântarea Maicii Domnului, după
aceea o prezentare a celor întâmplate când Domnul Hristos avea
doisprezece ani şi când s-a pierdut de Maica Domnului în
Ierusalim şi întâlnirea în Templu, mai departe femeia care a
ridicat glas din popor şi a zis: "Fericit este pântecele
care Te-a purtat şi sânii la care ai supt", cuvinte
adresate Mântuitorului cu referire la Maica Domnului, la fel la
Crucea Mântuitorului, Maica Domnului la Crucea Mântuitorului.
Sfântul Evanghelist Ioan ne prezintă pe Maica Domnului la
nunta din Cana Galileii şi, la fel, la Crucea Mântutorului
când Domnul Hristos a zis: "Fiule, iată mama ta" şi
"Femeie iată fiul tău" (Ioan 19, 26-27).
Şi apoi mai avem câteva cuvinte care amintesc de Maica
Domnului în Faptele Sfinţilor Apostoli.
Toate acestea, luate la un loc şi considerate în raport cu
Maica Domnului ca exemplu pentru noi, ne dau nişte puncte de
orientare, nişte puncte de referinţă din care putem să
înţelegem cum este Maica Domnului exemplu pentru noi şi cum
putem noi, ca cinstitori ai Maicii Domnului, să o avem în
vedere şi s-o cinstim şi prin ceea ce putem face noi
raportându-ne la exemplul Maicii Domnului şi în special la
virtuţile Maicii Domnului.
Să căutăm acum să luăm pe rând nişte cuvinte din
Evanghelie şi să vedem cum se prezintă Maica Domnului în
conştiinţa noastră şi cum trebuie să ne prezentăm noi în
faţa Maicii Domnului.
Cele dintâi cuvinte, în ordine să zicem cronologică, aşa
cum s-au întâmplat, în legătură cu Maica Domnului sunt cele
în legătură cu Buna Vestire, şi anume, spune Sfântul
Evanghelist Luca în Evanghelia sa că Preasfânta Fecioară
Maria era în Nazaret şi că acolo îngerul binevestitor
mergând i-a zis: "Bucură-te, cea plină de dar, Domnul
este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei" (Luca
1, 28). I-a spus să nu se teamă, i-a răspuns Preasfintei
Fecioare Maria la întrebarea ei cum va putea să fie ceea ce-i
spunea îngerul că o să fie, adică cum va putea ea să fie
mamă a Mântuitorului şi după aceea se încheie cuvântul,
istorisirea Sfântului Evanghelist Luca, cu faptul că Maica
Domnului a zis: "Iată roaba Domnului. Fie mie după
cuvântul tău" (Luca 1, 38).
Din aceste cuvinte din istorisirea Sfântului Evanghelist Luca
înţelegem că Maica Domnului a dus o viaţă curată, o viaţă
în vederea binelui, în vederea preamăririi lui Dumnezeu, şi
când îngerul binevestitor i-a spus că Îl va naşte pe
Mântuitorul lumii, ea a zis: "Cum va putea fi aceasta de
vreme ce eu nu ştiu de bărbat?" (Luca 1, 34). Prin aceasta
Maica Domnului spune nu numai că n-a avut o legătură cu vreun
bărbat, ci şi că nu s-a gândit la aşa ceva. Aceasta
înseamnă curăţia Maicii Domnului, fecioria Maicii Domnului,
iar Biserica noastră învaţă că Maica Domnului a fost
fecioară înainte de naştere, cum e prezentată în Sfânta
Evanghelie, că a fost fecioară în naştere şi că este
pururea fecioară: "şi Pururea Fecioara Maria".
Deci aspectul acesta al curăţiei trebuie avut în vedere în
legătură cu Maica Domnului, de pe orice poziţie ne-am găsi,
chiar şi de pe poziţie de întinăciune, pentru că Sfântul
Simeon Noul Teolog spune într-un imn care ne-a rămas de la el
că femeii păcătoase Domnul Hristos i-a dăruit curăţia
feciorească (Imnul II). Există şi o feciorie chiar după
întinăciune, după înţelesul Sfântului Simeon Noul Teolog,
ceea ce însemnă că orice om care năzuieşte la curăţie
poate să dobândească o viaţă mai presus de întinăciune şi
înaintea lui Dumnezeu - pentru că "pocăinţa este topirea
păcatelor" şi pentru că "dragostea acoperă mulţime
de păcate" - dacă Dumnezeu nu-ţi mai reproşează
păcatele de odinioară înseamnă că te-a ridicat mai presus de
ele. Aşa încât fiecare de pe poziţia lui să se silească să
fie cât mai curat, după exemplul Maicii Domnului. Asta
înseamnă cinstire faţă de Maica Domnului.
A întrebat Preasfânta Fecioară Maria pe îngerul
binevestitor cum va fi aceasta şi îngerul i-a răspuns:
"Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui
Preaînalt te va umbri; de aceea şi Sfântul care Se va naşte
din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema" (Luca 1, 35) şi
i-a dat un exemplu, şi anume că şi Elisabeta, rudenia ei,
rudenia Maicii Domnului, are copil, va avea copil la
bătrâneţe, deja îl poartă în fiinţa ei pe fiul pe care-l
va naşte şi zice că "la Dumnezeu nimic nu este cu
neputinţă" (Luca 1, 37). Şi atunci Preasfânta Fecioară
Maria a zis: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul
tău". S-a supus întru totul planului lui Dumnezeu cu ea.
Sigur că nu se putea altfel, pentru că era aleasa lui Dumnezeu
şi Dumnezeu n-ar fi ales-o dacă nu era vrednică să fie
aleasă, dar acest cuvânt "Iată roaba Domnului. Fie mie
după cuvântul tău" arată smerenia Maicii Domnului în
faţa voinţei lui Dumnezeu, supunerea. Şi asta îmi aminteşte
de un cuvânt al părintelui Arsenie Boca, Dumnezeu să-l
odihnească, cuvântul că "noi avem mintea care discută
cu Dumnezeu în loc să se supună fără discuţie".
Apoi Maica Domnului a avut mintea care s-a supus lui Dumnezeu
fără discuţie. "Fie mie după cuvântul tău".
Să ştiţi că noi acum, după atâta vreme, ne gândim la
lucrurile acestea ca la nişte lucruri încheiate, ca la nişte
lucruri care s-au petrecut cândva, dar nu avem în vedere şi
riscul pe care şi l-a asumat Maica Domnului, Preasfânta
Fecioară Maria, când a primit să fie mama Mântuitorului,
pentru că ea n-a făcut niciodată publicitate din alegerea ei,
n-a făcut niciodată publicitate din ceea ce avea numai ea şi
ceea ce trebuia să ştie ea şi nu alţii, ea nu s-a afişat
niciodată cu curăţia ei, cu fecioria ei, nu s-a afişat
niciodată cu alegerea ei, nu s-a afişat niciodată cu
măreţiile ei reale, ci a trăit într-un anonimat, într-o
retragere totală, într-o retragere în care nu s-a pus în
evidenţă cu nimic şi nici măcar cu retragerea.
Nu era foarte simplu ca o tânără care nu avea statut de
căsătorită să aibă un copil, să nască un copil. Cine ar fi
crezut că aceasta s-a întâmplat prin Duhul Sfânt? Toată
lumea s-ar fi gândit la ceva natural, cum s-a gândit şi mai
târziu, adică niciodată n-a contat Domnul Hristos ca Fiul
Fecioarei, ca Cel născut de la Duhul Sfânt şi mai presus de
fire, n-a contat niciodată Domnul Hristos în faţa oamenilor
aşa, ci totdeauna a contat ca fiul lui Iosif şi al Mariei. Şi
Maica Domnului aşa a şi vrut să fie cunoscut Domnul Hristos,
numai că Duhul Sfânt L-a descoperit, Duhul Sfânt care a
rânduit naşterea mai presus de fire a Mântuitorului a rânduit
ca lucrurile acestea să nu rămână necunoscute, ci să fie
cunoscute şi de aceea în Sfânta Evanghelie s-au scris
lucrurile acestea. Însă Maica Domnului nu s-a afişat.
Iată un exemplu al Maicii Domnului faţă de noi şi pe
care-l avem în vedere, şi ar trebui să-l avem în vedere de
câte ori vrem să ne punem în atenţia altora, de câte ori
vrem să ne înfigem în conştiinţa cuiva, căci în cazul
acesta nu suntem pe calea Maicii Domnului. Maica Domnului a
primit să fie considerată cum nu era. Dreptul Iosif care a fost
logodnicul ei şi după aceea a contat ca soţul Maicii Domnului,
ca bărbatul ei - pentru că aşa e scris în Evanghelie, aşa a
fost rânduiala lui Dumnezeu, ca să fie acoperite toate
lucrurile acestea, şi să conteze ca soţul ei, şi să conteze
în faţa oamenilor ca tatăl Mântuitorului - dreptul Iosif
când şi-a dat seama că Preasfânta Fecioară Maria, pe care el
n-o considera Preasfânta Fecioară Maria ci o considera o
fecioară de rând, urmează să nască, a vrut s-o lase pe
ascuns, şi-a propus s-o lase pe ascuns (Matei 1, 19).
Dacă ne gândim numai la aceasta, că şi-a propus s-o lase
pe ascuns, adică să nu facă scandal, să nu scoată în
evidenţă nişte lucruri pe care el le considera rele, ni-l
prezintă acest fapt pe Sfântul şi Dreptul Iosif ca un om
extraordinar, un om care ar fi bine să fie urmat de mulţi şi
mai ales de toţi aceea care au o tendinţă da a răscoli
relele. El nu a răscolit nimic, ci şi-a pus în gând s-o
părăsească, să dispară şi să rămână lumea cu
conştiinţa că el a făcut o faptă rea şi pentru că a făcut
fapta aceea rea nu a putut să stea în faţa oamenilor cu
conştiinţa curată şi cu curaj. A zis să zică oamenii că el
e de vină şi şi-a pierdut urma. Dar Dumnezeu n-a lăsat
lucrurile aşa, pentru că dacă e Dumenezeu la cârmă, nu se
pot întâmpla lucrurile oricum, şi lucrurile şi-au mers calea
lor în înţelesul că Duhul Sfânt i-a descoperit Dreptului
Iosif s-o ia pe Maica Domnului pentru că ceea ce s-a început
în ea este de la Duhul Sfânt şi lucrul acesta este consemnat
în Evanghelia de la Matei.
Mai departe, din Sfânta Evanghelie de la Luca ştim că Maica
Domnului L-a născut pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos în
condiţiile sărăcăcioase care ni le prezintă Evanghelia,
într-un staul, într-o peşteră - s-a spus mai târziu că
staulul a fost un staul natural, o peşteră - şi acolo S-a
născut Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Nu ni se aminteşte
nici un cuvânt al Maicii Domnului, dar ni se amintesc nişte
cuvinte ale Maicii Domnului din vizita pe care i-a făcut-o Maica
Domnului Sfintei Elisabeta înainte de a-L naşte pe Mântuitorul
şi când Sfânta Elisabeta a spus cuvintele acelea pe care le-am
amintit şi ieri seara: "Binecuvântată eşti tu între
femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău. Şi de unde
mie cinstea aceasta, să vină Maica Domnului meu la mine?".
Cu acel prilej şi Maica Domnului a spus nişte cuvinte, sunt
cuvintele pe care le spunem noi la slujbele noastre, mai ales la
slujba de dimineaţă: "Măreşte suflete al meu pe Domnul,
şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu. Că a
căutat spre smerenia roabei Sale, că iată, de acum mă vor
ferici toate neamurile. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic
şi sfânt numele Lui şi mila Lui în neam şi în neam spre cei
ce se tem de El. Făcut-a tărie cu braţul Său Domnul,
risipit-a pe cei mândri cu cugetul inimii lor. Pogorât-a pe cei
puternici de pe scaune şi a înălţat pe cei smeriţi, pe cei
flămânzi i-a umplut de bunătăţi iar pe cei bogaţi i-a scos
afară, deşerţi. Luat-a pe Israel, sluga Sa, ca să pomenească
mila, precum a făgăduit părinţilor noştri, lui Avraam şi
seminţiei lui până în veac" (Luca 1, 46-55).
Cuvintele acestea sunt cuvinte rostite de Maica Domnului şi
păstrate în Evanghelia de la Luca, de Sfântul Evanghelist
Luca. Sunt cuvinte de rugăciune, cuvinte de preamărire a lui
Dumnezeu, cuvinte în care Maica Domnului se prezintă ca
smerită. Nu ca smerită prin virtute, ci ca smerită prin
situaţie. Adică nu a avut o situaţie de frunte, o situaţie
bună cum am zice noi, ci a avut o situaţie de oameni de jos, a
fost dintr-o familie de oameni modeşti, a fost dintr-o familie
de oameni săraci, dar Dumnezeu, care caută la cei de jos, a
căutat la Maica Domnului cea care era de jos, dar pe care a
ridicat-o Dumnezeu acolo unde trebuia să fie, mai presus de
toată făptura, mai presus de Heruvimi şi Serafimi.
Mântuirea se face prin Dumnezeu. Noi degeaba vrem să facem
nişte lucruri extraordinare. Ceea ce trebuie să facem noi este
să ne lăsăm în mâinile lui Dumnezeu şi apoi lucrează
Dumnezeu ca un Sfânt, cum ştie cu fiecare dintre noi, şi dacă
vrea Dumnezeu să ne afirme ne afirmă, şi dacă nu vrea
Dumnezeu să ne afirme degeaba vrem să ne afirmăm noi.
Asta înseamnă să urmăm exemplul Maicii Domnului, să fim
smeriţi, adică să fim fără veleităţi, şi mai ales fără
veleităţi religioase. Nu zice nimeni că nu trebuie să
ocupăm, ca creştini, locuri de frunte în societate, locuri de
frunte în cultură, locuri de frunte chiar în conducerea
oamenilor. Putem să avem astfel de locuri şi să dea Dumnezeu
să fie cât mai mulţi creştini la locuri de frunte şi la
locuri din care să poată ajuta pe alţii, dar lucrul de
căpetenie pentru noi este să-I slujim lui Dumnezeu şi să ne
ridice Dumnezeu acolo unde vrea El să fim. Aşa a făcut Maica
Domnului. Maica Domnului parcă ar fi ştiut cuvântul Sfântului
Isaac Sirul că "desăvârşirea este o prăpastie de
smerenie".
În legătură cu cele întâmplate îndată după naşterea
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cu închinarea magilor, cu
închinarea păstorilor, în legătură cu închinarea
păstorilor ne spune Luca în Sfânta Evanghelie că Maica
Domnului păstra toate în inima ei. Cineva, şi cred că pe
bună dreptate, spunea că Maica Domnului este adevăratul
chip al Ortodoxiei. De ce? Pentru că a păstrat în inima ei
cuvintele cele folositoare, cuvintele cele bune, le-a păstrat
în inima ei. În măsura aceasta suntem ortodocşi, în măsura
în care ca şi Maica Domnului păstrăm şi noi cuvintele cele
sfinte în inima noastră.
Din smerenia Maicii Domnului a pornit tăcerea Maicii
Domnului. Maica Domnului n-a fost o persoană cu angajare în
cuvânt, în cuvântări. De ce? Ea a vrut totdeauna ca Domnul
Hristos să fie preamărit, El să fie ştiut şi ea să fie
neştiută. Atât de mult s-a gândit Maica Domnului la lucrul
acesta încât, gândiţi-vă, la Ierusalim, când Domnul Hristos
S-a pierdut de Maica Domnului şi de dreptul Iosif şi după ce
L-au găsit în templu - acolo avem cele dintâi cuvinte ale
Maicii Domnului rostite către Domnul Hristos şi cele dintâi
cuvinte ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos păstrate în
Sfânta Evanghelie - Maica Domnului a zis: "Fiule, de ce
ne-ai făcut nouă aceasta? Iată, tatăl Tău şi eu
îngrijoraţi Te căutăm" (Luca 2, 48). E ceva extraordinar
de copleşitor dacă ne gândim la lucrul acesta, pentru că
Maica Domnului n-a zis: "Iată, eu şi omul acesta te
căutăm" ci a zis "tatăl Tău şi eu îngrijoraţi te
căutăm". Şi e interesant cum l-a pus întâi pe Dreptul
Iosif şi l-a prezentat ca tatăl Său, ca tatăl Mântuitorului,
şi după aceea "eu". N-a zis "eu şi tatăl
Tău" ci "Iată, tatăl Tău şi eu". Sau nu a zis
"Dreptul Iosif - sau Iosif - şi eu îngrijoraţi Te
căutăm".
Dacă ne gândim mai profund la lucrurile acestea, vedem
măreţiile Maicii Domnului, cât era Maica Domnului de cu grijă
ca să se întâmple nişte lucruri deosebit de mari, dar în
condiţii, să zicem aşa, micşorate.
Mai departe mai avem un cuvânt al Maicii Domnului în
legătură cu nunta de la Cana Galileii, când Maica Domnului a
fost mijlocitoare pentru cei care la nunta de la Cana; nu mai
aveau vin şi Maica Domnului a pus înaintea Mântuitorului
faptul acesta şi Mântuitorul a prefăcut apa în vin. Şi
atunci a zis Maica Domnului singurul cuvânt de îndrumare către
oameni, către unii dintre oameni, către cei care erau acolo,
către slujitori: "Faceţi ceea ce vă va spune El"
(Ioan 2, 5). Am putea zice că cuvântul acesta este un cuvânt
veşnic şi cuvântul de îndrumare al Maicii Domnului, mesajul
Maicii Domnului: "Faceţi ce vă va spune El", pe El
Îl vreau în lucrare, pe El Îl vreau în atenţie, pe El, pe
fiul meu. "Faceţi ce vă va spune El". E un cuvânt al
Maicii Domnului care rămâne peste veacuri, a rămas în
Evanghelia de la Ioan şi care iarăşi ne arată pe Maica
Domnului în anonimatul ei, în retragerea ei, în smerenia ei.
Numai aşa putem avea pe Maica Domnului ca exemplu dacă îi
urmăm smerenia, dacă îi urmăm sinceritatea, dacă îi urmăm
dorinţa de a-L pune în atenţie pe Mântuitorul nostru Iisus
Hristos. Aşa ne poate fi şi ne este Maica Domnului de exemplu.
Să ştiţi că Domnul Hristos care pe cruce fiind i-a dat-o
în grijă pe Maica Domnului Sfântului Ioan Evanghelistul şi pe
Sfântul Ioan Evanghelistul l-a pus în atenţia Maicii Domnului,
a făcut atunci o legătură între toţi credincioşii cei buni
şi Maica Domnului. Tuturor le-a dat-o ca mamă. Ca mamă ca
s-o avem în atenţie şi ca mamă ca să ne aibă în atenţie.
De aceea noi avem mare bucurie din faptul că Maica Domnului este
ocrotitoarea noastră, este sprijinitoarea noastră, este pentru
noi ca o mamă bună care vrea să ne ajute şi care ne ajută
în măsura în care ştie ea că şi Fiul ei vrea lucrul acesta
şi în măsura în care noi o rugăm să ne ajute, să ne fie
ocrotitoare.
Toate acestea o pun în atenţie pe Maica Domnului în
conştiinţa noastră şi dacă ne gândim la lucrurile acestea
suntem cu adevărat cinstitori ai Maicii Domnului atunci când
îi urmăm smerenia, atunci când îi urmăm anonimatul, atunci
când îi urmăm tăcerea. Fac o paranteză aici, să ştiţi că
nu mă gândesc la o tăcere ostentativă, la o tăcere a
mutului. Doar de aceea ne-a dat Dumnezeu cuvânt, ca să vorbim,
dar să ştim cât să vorbim şi când să vorbim şi să luăm
seama la cele ce le spunem. În orice caz, să ne gândim că
Maica Domnului a trăit în tăcere, dar a spus şi cuvânt când
a fost necesar să spună, de exemplu: "vin nu au", a
spus şi cuvânt atunci când a trebuit să spună cuvânt:
"Faceţi ceea ce vă va spune El", a spus cuvânt de
rugăciune când a zis: "Măreşte suflete al meu pe
Domnul". Deci Maica Domnului a şi vorbit, nu numai a
tăcut. Noi deducem că îşi ducea viaţa în tăcere prin
faptul că Sfinţii Evanghelişti ne spun puţine cuvinte ale
Maicii Domnului. Maica Domnului a spus cuvânt şi atunci când a
zis: "Iată, tatăl Tău şi eu îngrijoraţi Te
căutăm", cuvânt să zicem aşa de nemulţumire, un
cuvânt de nelinişte şi totuşi l-a spus. A trebuit spus şi
l-a spus. Aşa că dacă învăţăm să tăcem, să învăţăm
să tăcem mai mult când trebuie să tăcem, nu să nu vorbim.
Atât de mult a respectat Domnul Hristos, Fiul lui Dumnezeu
făcut om din Preasfânta Fecioară Maria, atât de mult a
respectat El smerenia Maicii Domnului încât n-a făcut în
viaţa Maicii Domnului nimic ca s-o scoată în evidenţă, n-a
făcut nimic spectaculos în viaţa Maicii Domnului, n-a pus-o
în evidenţă cumva aşa, cu silinţa de a-i face pe oameni s-o
vadă în măreţiile ei, ci a rânduit, respectându-i smerenia,
ca Maica Domnului să moară cum mor oamenii şi să fie
înmormântată cum sunt înmormântaţi oamenii de rând. Şi
după aceea, după ce a fost aşezată în mormânt - este
credinţa noastră, ca şi tradiţia Bisericii - Domnul Hristos a
înviat-o pe Maica Domnului şi a înălţat-o la cer şi cu
trupul. Aceasta este credinţa noastră. Vă spuneam ieri că e o
taină pe care n-o înţelegem, dar pe care o primim pentru că
tainele se primesc, nu se înţeleg.
Toate acestea sunt şi rămân pentru noi exemple, exemple
pentru o viaţă curată, pentru o viaţă cinstită, pentru o
viaţă sfântă, pentru o viaţă care pune în evidenţă
spiritualul şi nu materialul, adică nu partea materială din
om, ci partea spirituală. Mă gândesc că ar trebui să se
gândească mulţi dintre credincioşii noştri, şi mai ales
femeile, ar trebui să se gândească mereu la exemplul Maicii
Domnului şi când e vorba de îmbrăcăminte, de felul cum se
îmbracă. Adică să aibă o cuviinţă în îmbrăcăminte
gândindu-se şi la Maica Domnului. Dacă facem aşa, atunci avem
în vedere exemplul Maicii Domnului şi atunci Maica Domnului
este exemplu şi pentru noi.
Dumnezeu să ne ajute să avem în vedere şi acest exemplu.
22 august 1995
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu