Minunea vindecării slăbănogului din Capernaum este relatată de
sinoptici astfel: Matei 9, 1-8; Marcu 2, 1-12 și Luca 5, 17-26. Sfinții
Evangheliști Marcu și Luca expun episodul imediat după momentul
vindecării unui lepros, deci înaintea intrării Mântuitorului în ținutul
Gherghesenilor, pe când Sfântul Evanghelist Matei relatează minunea după
momentul izgonirii Mântuitorului din acel ținut.
Într-un timp
relativ scurt, Mântuitorul a revelat oamenilor trei puteri nebănuite:
asupra naturii, asupra demonilor și asupra păcatului și a bolii. Minunea
adusă în atenția noastră îl are ca protagonist pe un slăbănog din
Capernaum (Matei 9, 1), un consătean de-al Mântuitorului.
Capernaumul
era numit „cetatea Sa” (Matei 9, 1; Marcu 2, 1). Fără îndoială că
slăbănogul Îi era cunoscut Mântuitorului; un paralitic, însă un altul
decât cel de la scăldătoarea Vitezda, despre care face vorbire doar
Sfântul Evanghelist Ioan (5, 5). Spre deosebire de paraliticul de la
Vitezda, bolnav de 38 de ani și lipsit de orice fel de ajutor, cel din
Capernaum ne este prezentat ca fiind înconjurat de dragostea și
afecțiunea a patru consăteni. Nu era singur în lupta lui cu suferința;
patru îl slujeau, purtându-l pe umerii lor. Paraliticul de la Vitezda a
fost vindecat de Hristos datorită voinței lui: „voiești să te faci
sănătos?” (Ioan 5, 6); pe când pe cel din Capernaum Hristos l-a vindecat
grație credinței celor patru care îl purtau. Credința lor a fost
remediul, leacul vindecării slăbănogului.
„Îndrăznește, fiule!”
Textul
evanghelic surprinde lămurit momentul: „Văzând credința lor, Hristos
i-a spus slăbănogului: «Îndrăznește, fiule! Iertate îți sunt păcatele
tale!»” (Matei 9, 2). Este primul om iertat din lume. Desigur, puterea
de a ierta a preluat-o Biserica de la Întemeietorul ei prin Apostoli
(Ioan 20, 23). Pentru Dumnezeu, cei patru erau transparenți; le-a putut
vedea credința. Credința celor patru în puterea dumnezeiască a lui Iisus
reiese și din modul lor insistent de a ajunge în casa din Capernaum, în
care Mântuitorul Își rostea predica.
Nu era pentru prima dată
când Iisus vindeca pe fundamentul credinței altora. Așa a vindecat pe
sluga sutașului din Capernaum (Matei 8, 5-13); pe fiica lui Iair (Matei
9, 18); pe fiica femeii cananeence și pe mulți lunatici, surzi și muți
(Matei 9, 32; 15, 30; 17, 14-18). Desigur, Mântuitorul a mai vindecat pe
mulți și din milă (Matei 8, 2-7).
Sfinții Evangheliști Marcu (2,
4) și Luca (5, 19) spun că cei patru, negăsind loc pe unde să-l
introducă în casă, din pricina mulțimii venite din toate satele
Galileei, Iudeei și Ierusalimului, s-au suit pe acoperișul locuinței în
care se afla Iisus de câteva zile și, desfăcându-l, l-au lăsat pe
slăbănog cu patul în mijlocul casei, înaintea lui Iisus. Ne este
cunoscut faptul că, la evrei, casele aveau o parte a acoperișului
rabatabilă și erau prevăzute cu o scară exterioară, cu un parapet
protector din cărămidă. De obicei, pe acoperișul casei, evreii, când
aveau oaspeți, montau corturi în care se putea dormi sau de multe ori
puneau la uscat bumbac, in ș.a. Cât privește patul slăbănogului,
exegeții spun că era un pat format dintr-un schelet metalic, rabatabil,
cu o plasă pe care se punea o saltea subțire.
Cauza slăbănogirii
erau păcatele: „Îndrăznește, fiule! Iertate îți sunt păcatele tale”
(Matei 9, 2), i-a spus Mântuitorul, întrerupându-Și pentru puțin timp
cuvântul. Hristos, iertându-i păcatele, l-a vindecat mai întâi
sufletește, apoi l-a vindecat și trupește.
Mântuitorul, simțindu-l
timorat, i s-a adresat ca un părinte: „Îndrăznește, fiule!” Prin acest
mod de adresare, Hristos l-a asigurat pe paralitic că nici prezența lui
și nici insistențele celor patru care îi purtau patul nu au fost
supărătoare. Maniera de adresare a Mântuitorului „Îndrăznește, fiule!” a
fost ca un balsam pe sufletul lui.
O dovadă de netăgăduit a dumnezeirii Sale
Deși
nu era zi de sâmbătă, ceea ce a atras atenția a fost faptul că
Mântuitorul i-a spus paraliticului: „Iertate îți sunt păcatele tale!”.
Știut este faptul că între boală și păcat există o legătură cauzală. În
accepțiunea cărturarilor, slăbănogirea ar fi putut fi vindecată de orice
om cu viață sfântă, însă iertarea păcatelor era o prerogativă exclusivă
a lui Dumnezeu.
Or, cărturarii, auzindu-L pe Iisus spunându-i
slăbănogului: „Iertate îți sunt păcatele tale”, s-au revoltat, cugetând
în inimile lor: „Acesta hulește! Cine poate să ierte păcatele, fără
numai unul Dumnezeu?” (Marcu 2, 7). Hula împotriva lui Dumnezeu atrăgea
după sine, după reglementările Legii, chiar uciderea cu pietre (Levitic
24, 16; Deuteronom 18, 20). Aveau astfel temei legal ca ei să se
considere în măsură să-L răzbune pe Dumnezeu.
Dincolo de această
atitudine ostilă, manifestă, Hristos Fiul lui Dumnezeu i-a întrebat:
„Pentru ce cugetați rele în inimile voastre?” (Matei 9, 4). Le-a
cunoscut gândurile. Era Dumnezeu! Întrebarea se dorea a fi un mijloc
prin care să li se reveleze dumnezeirea Sa. Voia ca prin întrebarea pusă
în marea Sa iubire de oameni să-i încredințeze de adevărul că, în fapt,
cunoașterea inimii cuiva este o însușire exclusivă a lui Dumnezeu (II
Paralipomena 6, 30; Psalmi 7, 10; I Regi 16, 7). Voia să le dea o dovadă
de netăgăduit a dumnezeirii Sale: „Domnul cunoaște gândurile omului că
sunt deșarte” (Psalmi 93, 11).
Hristos l-a văzut pe Natanael sub
smochin mai înainte ca acesta să fie adus la El (Ioan 1, 48). Dar oare
au înțeles ei ceva? Nicidecum, ci li s-a părut că Hristos hulește. De
aceea, El i-a întrebat iarăși: „Ce este mai lesne a zice: «Iertate sunt
păcatele tale» sau a zice: «Scoală-te și umblă»?” (Matei 9, 5). Nu au
răspuns nimic. Hristos Și-a continuat expozeul, zicând: „Ca să știți că
putere are Fiul Omului pe pământ a ierta păcatele, a zis slăbănogului:
Scoală-te, ia-ți patul și mergi la casa ta” (Matei 9, 6).
Cum
adică, un paralitic „să-și ia patul și să meargă la casa sa?”. Da,
iertarea păcatelor s-a consumat în chip nevăzut, dar s-a vizualizat
manifest: Și sculându-se slăbănogul, și luându-și patul, s-a dus la casa
sa (cf. Marcu 2, 12).
Minunea nu a fost o iluzie, ci o realitate
constatată atât de adversarii lui Iisus, care erau mulți, cum spun
Sfinții Evangheliști, cât și de rudele celui vindecat, ei fiind cei mai
autorizați cunoscători ai suferinței lui. Mărturii vii. Mulțimile,
văzând cele întâmplate, s-au înspăimântat; probabil și de teama de a nu
fi pedepsite pentru gândurile lor ascunse. Când Mântuitorul a spus:
luptă și curăță partea dinlăuntru a paharului care spurcă pe om (cf.
Matei 23, 26), se referea tocmai la gândurile necurate care spurcă
sufletul omului. Mântuitorul a spus: „Urâciunea pustiirii … stă în locul
cel sfânt” (Matei 24, 15). Adică, gândurile rele stau în minte – locul
cel sfânt.
Deci, mulțimile, impresionate de cele văzute și
întâmplate, „au slăvit pe Dumnezeu, Cel Care dă oamenilor asemenea
putere” (Matei 9, 8). Au irupt în cuvinte de slavă aduse lui Dumnezeu,
nicidecum lui Hristos, despre Care, în îngustimea minții lor, continuau
să creadă că este doar un om înzestrat cu puteri supranaturale, nu însă
și Dumnezeu. Dată fiind această incapacitate a lor de înțelegere, este
lesne de înțeles de ce le-a fost ușor cărturarilor și fariseilor să
caute, în numele Legii, oportunitatea condamnării lui Iisus. Acesta era
și motivul monitorizării Lui.
Slăbănogul, care era purtat
odinioară de cei patru binefăcători, după întâlnirea cu Hristos s-a
întors acasă sănătos, pe picioarele lui, mărturisind împreună cu cei
prezenți puterea dumnezeiască a Binefăcătorului. Mântuitorul Iisus
Hristos le-a arătat și de această dată cărturarilor și fariseilor că,
precum are puterea de a ierta păcatele, tot așa are putere și de a
vindeca în mod minunat „orice boală și orice neputință în popor”. Faptul
că El a intervenit în viața paraliticului, vindecându-l sufletește și
trupește, demonstrează, contrar vrerii inamicilor declarați ai Săi de
atunci, dar și din toate timpurile că El este nu doar un om cu puteri
miraculoase, ci El este Fiul lui Dumnezeu întrupat. El este Dumnezeu!
Acesta este, de altfel, și mesajul Evangheliei!
(Cuvântul de
învățătura al Preasfințitului Calinic Botoșăneanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Iașilor, publicat în Ziarul Lumina Ediția de Moldova din
30 martie 2013. Titlul și intertitlurile aparțin redacției)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu