Această Evanghelie nu are legătură directă cu timpul liturgic
(a doua săptămână din Postul Mare), aşa cum se întâmplă adesea în
tipicul bizantin, dar, în măsura în care iertarea este uşa Postului în
Răsărit (ca şi Cenuşa în Apus), ea ne poate ajuta să înţelegem care este
adevăratul sens al Postului: să ajungem la inima lui Dumnezeu şi să-I
dobândim iertarea.
Dacă nu e surprinzător să vedem pe Hristos vindecând un slăbănog (un
paralitic), totul, în schimb, ne poate descumpăni în acest act de
vindecare, pentru că finalitatea lui nu este vindecarea fizică, ci
mântuirea sufletului. Această minune este relatată de cele trei
Evanghelii Sinoptice (Mat. 9, 1-8 ; Marcu 2, 1-12, Luca 5, 17-26).
Ne aflăm la începutul vieţii publice a Mântuitorului. El a împlinit
deja nenumărate vindecări şi a dezlegat mulţi îndrăciţi, ceea ce
trezeşte admiraţia mulţimilor, care aleargă la El din toate părţile.
După Sfântul Evanghelist Matei, acest episod se petrece la întoarcerea
din ţinutul Gadarenilor (cf. Evanghelia din a 19-a duminică după
Rusalii) (1).
Iisus se întoarce acasă, în Capernaum, acolo unde locuieşte, probabil
împreună cu mai mulţi ucenici (sau cu toţi). Casa se umple de oamenii
care vin să-L asculte sau doar să-L vadă, pentru că faima Lui s-a
răspândit foarte repede. Nimeni în Israel sau în lumea întreagă nu
făcuse vreodată ce făcuse El, nici nu spusese ce spusese El. Mulţimi vin
din toată Galileea, din Iudeea şi din Ierusalim. Sunt acolo « fariseii
şi cărturarii » (Sf Luca), cu alte cuvinte învăţătorii Legii, teologii.
În faţa Lui este adus un slăbănog, întins pe un pat purtat de patru
bărbaţi. Paralizia este, ca şi lepra, unul dintre marile simboluri ale
căderii omului, ale păcatului: omul căzut şi-a pierdut libertatea
(autonomia) şi putinţa de a făptui, adică de a crea, însuşiri care sunt
oglindirea lui Dumnezeu; este rob păcatului, rob lui însuşi, rob
demonilor : este redus la neputinţă. Dar mulţimea e aşa de numeroasă că
nici măcar nu se poate intra în casă. Atunci, în loc să renunţe, oamenii
dau dovadă de inteligenţă şi fac un lucru uimitor: se caţără pe casă pe
scara dinafară şi ajung pe acoperiş (2). Apoi fac o gaură în acoperiş
dând la o parte ţiglele, şi coboară targa cu ajutorul frânghiilor,
deasupra locului în care se găsea Iisus.
Scena stârneşte râsul: slăbănogul e coborât din Cer. Este o imagine
mişcătoare a omului căzut: omul a căzut din locurile cele cereşti, adică
din apropierea lui Dumnezeu, în praf şi ţărână, în pământul din care a
fost scos.
Hristos rămâne uimit de credinţa lor. Un asemenea efort de imaginaţie
pentru a putea să se apropie de El, de rabbi Ieshouah, presupunea
într-adevăr credinţa în El, în puterea Lui dumnezeiască, în puterea
vindecării care sălăşluia în El («[în El] puterea Domnului se arăta în
tămăduiri» – Luca 5, 17).
Aici e miezul lucrurilor. Pe când toţi se aşteptau la vindecarea fizică a slăbănogului, Hristos spune un cuvânt care descumpăneşte total pe cei prezenţi : «Fiule, iertate sunt păcatele tale». Hristos foloseşte această ocazie pentru a face o nouă revelaţie, uimitoare, de neînchipuit : şi anume că are puterea dumnezeiască de a ierta păcatele. De altfel, cărturarii nu s-au înşelat: «Cine poate ierta păcatele afară de singur Dumnezeu?», îşi spun ei în gând. Judecata lor este dreaptă. Dar în loc să se cutremure de bucurie, încredinţaţi că rabbi Ieshouah era Mesia şi că ochii lor, în sfârşit, Îl vedeau, ei spun că Iisus «huleşte», adică vorbeşte împotriva lui Dumnezeu, ia locul lui Dumnezeu, se «joacă de-a Dumnezeu».
Iată un lucru înfricoşat ; ni se dezvăluie aici unul dintre marile
păcate ale Omului, unul dintre cele mai mari, pentru că se vădeşte mai
ales la oamenii duhovniceşti şi evlavioşi, am putea spune la oamenii
bisericii ; ei sunt specialişti în religie, învăţaţi, ştiu totul, mai
bine chiar decât Dumnezeu. Preferă propriile lor cugete cugetelor lui
Dumnezeu, vor să primească pe Dumnezeu, dar vor un Dumnezeu după
cugetele, după dorinţele şi cultura lor: se pun pe ei în locul lui
Dumnezeu. Cărturarii cunosc Biblia pe dinafară, dar nu au văzut că rabbi
Ieshouah din Capernaum era Mesia. Nu au vrut să vadă.
Sfântul Ioan Botezătorul ar fi spus despre ei că sunt strâmbi,
«colţuroşi». «Cele strâmbe se vor face drepte» (Luca 3, 5), adică: să
aveţi o inimă dreaptă… Domnul va prezice acestor farisei moartea veşnică
– fiindcă Îl confundau cu Satana (spuneau că Iisus cu Beelzebul
vindecase pe îndrăcitul orb şi mut – Mat. 12, 24-32 şi Marcu 3, 22-30) –
şi le va spune iarăşi: «veţi muri în păcatul vostru» (Ioan 8, 21),
atunci când Îl ispitesc cu privire la obârşia Sa dumnezeiască.
Domnul, care citeşte în inimile tuturor oamenilor, îi ceartă. Şi face
un lucru uimitor : vindecă pe slăbănog chiar în clipa aceea, însă pentru
a dovedi că are cu adevărat puterea dumnezeiască de a ierta. Şi explică
lucrul acesta cu simţ pedagogic: «ce este mai uşor a spune: iertate
sunt păcatele tale sau ridică-te, ia-ţi patul tău şi umblă?». Desigur,
(toată lumea) poate gândi că iertarea rostită cu gura nu e decât o
vorbă, care nu angajează la nimic, că nu sunt decât cuvinte, din moment
ce nimeni nu poate verifica. Dar o vindecare e un lucru văzut, nu se
poate discuta. Şi atunci, «ca să ştiţi că Fiul Omului are putere a ierta
păcatele, zic ţie: scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta».
Vindecarea uimitoare a slăbănogului arată puterea dumnezeiască a lui
Hristos de a ierta păcatele, arată că este cu adevărat Fiul lui
Dumnezeu, Mesia. Este o dovadă de necontestat.
Această revelaţie este de o nemaipomenită însemnătate : este cu mult
mai mare decât vindecările şi dezlegările săvârşite până acum, care
într-o anumită măsură au putut fi săvârşite mai înainte şi de unii
oameni, prin puteri fireşti, printr-un har personal sau prin practici
magice (3). Aici ne aflăm în alt plan : puterea iertării este numai
dumnezeiască. Iar ce este de mirare şi de mare însemnătate, este că
Hristos spune: «Fiul Omului are puterea...», adică această putere se
împlineşte, se manifestă, în firea Sa omenească, prin Duhul Sfânt. Este
vestirea unui dar nepreţuit, pe care El îl va face Apostolilor Săi:
acela de a dezlega păcatele oamenilor, putere dumnezeiască transmisă
episcopilor şi preoţilor până astăzi. Această întâmplare a schimbat
cursul istoriei omeneşti: cu trei ani înainte de Înviere, Hristos arată
că Omul nu a fost alungat din Rai pe vecie, şi că se poate împăca cu
Dumnezeu.
Pr. Noël TANAZACQ
Note
1. Vezi comentariul din Apostolia, nr. 7, octombrie 2008.
2. Casele din Palestina, în perioada romană, erau cubice şi adesea nu aveau decât o singură cameră. Aveau un acoperiş plat (acoperit de ţigle mari, puse pe căpriori), care slujea de terasă şi la care se putea ajunge pe o scară exterioară.
3. Vracii egipteni făcuseră lucruri minunate dinaintea lui Moise. Întotdeauna au existat, în istoria omenirii, cazuri de vindecări inexplicabile, miraculoase.
2. Casele din Palestina, în perioada romană, erau cubice şi adesea nu aveau decât o singură cameră. Aveau un acoperiş plat (acoperit de ţigle mari, puse pe căpriori), care slujea de terasă şi la care se putea ajunge pe o scară exterioară.
3. Vracii egipteni făcuseră lucruri minunate dinaintea lui Moise. Întotdeauna au existat, în istoria omenirii, cazuri de vindecări inexplicabile, miraculoase.
sursa: https://www.apostolia.eu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu