Minune
mare ne istoriseşte Evanghelia de astăzi: vindecarea unui slăbănog. Şi
altădată Mântuitorul a mai vindecat un slăbănog, după cum ne istoriseşte
Evanghelia, dar va fi vindecat multe persoane cu slăbănogeală.
Ce este slăbănogeala? Muşchii nu îşi mai
fac datoria. Atunci omul nu poate să-şi mişte degetele, gâtul, capul,
picioarele, nu poate să vorbească, nu poate să mănânce. Ce poate fi mai
rău!? În rest este sănătos, dar toate acestea nu le poate face.
Şi atunci ai lui îl poartă, îl duc, îl
aduc. E o greutate... . Toţi ştim că, atunci când cineva între noi este
bolnav, este mai greu pentru familie, decât pentru bolnav. De aceea şi
unii dintre noi ne rugăm şi spunem: „Doamne, ajută-mă să nu cad la pat
şi să fac supărare copiilor, nepoţilor mei, alor mei”.
Mântuitorul Iisus Hristos, pentru că I
s-a adus spre vindecare acest slăbănog, îl vindecă pentru credinţa celor
care l-au adus. Dar se spune în Evanghelie că imediat a ieşit un
scandal. Le vindecase omul şi evreii făceau scandal. De ce? Pentru că
mai întâi Mântuitorul a zis: „Iertate îţi sunt păcatele tale”. Apoi a
zis: „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă”. „Cum îţi permiţi Tu să faci
lucrul acesta?”, întrebau ei. Şi atunci El le spune: „Ce e uşor să zici:
«Iertate sunt păcatele tale» sau «Ia-ţi patul tău şi umblă»?”. Sunt
cuvinte care vor să spună: „Voi ar trebui să sesizaţi minunea!”. Ei
bine, ei nu sesizează minunea, nici măcar minunea trupească.
Să ne gândim în zilele noastre. Dacă
intră cineva în sat şi nu-l latră câinii, avem o admiraţie pentru omul
acela: cum de nu-l latră câinii...? Dacă vine aici un preot, sau un
arhiereu, sau un trăitor în Dumnezeu şi este unul între noi bolnav şi
face semnul crucii asupra lui, iar acela se vindecă... . Mai mare
admiraţie! Mai mare mulţumire! Poate şi noi, ceilalţi, alergăm şi
spunem: „Hai, fă şi mie!”.
Atunci nu au avut această stare, această
reacţie; ci, dimpotrivă, s-au răsculat şi au făcut scandal: „Cine eşti?
Cum îţi permiţi să zici aşa?”.
Mântuitorul Iisus Hristos a făcut atunci
două lucruri: iertarea păcatelor şi vindecarea. Primul a fost iertarea
păcatelor, pentru că oamenii sunt bolnavi din pricina păcatelor. Dacă
omul n-ar păcătui, n-ar fi bolnav. Cu o excepţie: când e încercarea lui
Dumnezeu.
Şi sfinţii sunt bolnavi uneori; mai rar,
dar sunt. De ce? Pentru că Dumnezeu îi încearcă; pentru puţinele lor
scăpări, îi încearcă şi cu boală.
În rest, toţi oamenii suferim din
pricina păcatelor, de aceea ne îmbolnăvim. Dar şi din pricina faptului
că ne împărtăşim cu nevrednicie. Aţi văzut că zice: „Fă, Doamne, ca
această Sfântă Împărtăşanie să nu fie cu nevrednicie, ca să nu fim
slăbănogi trupului şi sufletului”.Există o căutare a sănătăţii trupului.
Toţi ne căutăm această scăpare, această însănătoşire, această stare.
Chiar şi Biserica se roagă mai întâi pentru sănătatea oamenilor şi abia
pe urmă pentru mântuirea lor.
Să fiţi atenţi şi să sesizaţi lucrul
acesta: „Pentru sănătatea şi mântuirea lor”. Nu spunem: „Pentru
mântuirea şi sănătatea lor”. De ce? Pentru să starea de sănătate este o
stare de mulţumire şi dă posibilitatea acestor mădulare ale Bisericii,
care suntem noi, să laude pe Dumnezeu, să facă voia lui Dumnezeu şi în
sfârşit, să fie plăcuţi lui Dumnezeu.
Mântuitorul Hristos a dat atunci
iertarea şi vindecarea. După aceea, a dat aceste daruri şi Apostolilor
şi preoţilor. Dar cu vremea s-a pierdut cea de-a doua, s-a pierdut
vindecarea. Vindecarea nu mai este uşoară. Vindecarea este cu putere, cu
credinţă, în Taina Sfântului Maslu, prin prezenţa noastră la Sfânta
Liturghie, prin trăirea Liturghiei.
Dar prima a dat-o şi a rămas: iertarea
păcatelor. Şi dacă vom obţine iertarea păcatelor, Dumnezeu va da nouă şi
puterea de a ne fi vindecat. Acest lucru este greu de înţeles. Când un
om se îmbolnăveşte, într-un fel sau altul, aţi văzut cum caută pe
doctor. Uneori şi greşeşte în căutarea lui, apelează la cine nu trebuie,
numai şi numai să se facă sănătos.
Când corpul este bolnav, aşa de mult
doreşte vindecarea! Dar când sufletul este bolnav, de ce nu doreşte
vindecare cu aceeaşi tărie şi putere? Mai ales că vindecarea sufletului
este cu putinţă imediat, în Taina Împărtăşaniei. Şi va veni şi cealaltă
vindecare. Cealaltă vindecare, a corpului, este întotdeauna următoare
vindecării sufletului.
De aceea, când mergem la spital, întâi
ne spovedim şi apoi lăsăm medicul să-şi facă el datoria, să
întrebuinţeze el ştiinţa dată lui, tot de la Dumnezeu, ca să ne vindece.
Marea minune nu este vindecarea.
Evanghelia de astăzi ni se adresează
nouă, care suntem slăbănogiţi de păcate, care suntem insensibili la
minune. Ce poate fi mai mare minune decât transformarea pâinii şi a
vinului în Trupul şi Sângele Domnului? Dacă toţi ne-am ridica acum, aşa,
în aer, nu e mare minune! Dacă toţi bolnavii din lume s-ar vindeca, nu e
mare minune!
Marea minune este Sfânta Liturghie.
Marea minune este moartea, învierea, înălţarea la cer, trăite în fiecare
Liturghie. Aceasta-i marea minune!
Nu dacă un om n-are un picior şi
deodată, i se lipeşte la loc. Sfântul Ioan Damaschin, tăindu-i-se mâna,
s-a dus la Maica Domnului şi a rugat-o: „Vindecă-mi mâna!”. S-a dus cu
mâna tăiată la o icoană veche pe care o avea şi Maica Domnului i-a
vindecat mâna. În cinstea şi spre amintirea acestei minuni, el a adăugat
la icoana Maicii Domnului o mână de argint, mâna lui, iar această
icoană se află azi la Mănăstirea Hilandar, din Muntele Athos.
Avem şi noi o reproducere după icoana
aceasta şi o aveţi şi dumneavoastră, acasă. Când citim despre asemenea
vindecări, ne cutremurăm şi spunem: „Vai, ce minune!”. Da, este o
minune, dar nu-i mare minune asta.
Marea minune e Liturghia. Marea minune
este prezenţa dumneavoastră în biserică, mereu la aceeaşi slujbă de
2.000 de ani. Asta-i marea minune! La această mare minune să nu
renunţăm! La această mare minune să fim sensibili! Şi atunci vin şi
celelalte minuni.
Să fim împăcaţi sufleteşte şi nelipsiţi
de la minunea minunilor. Să nu avem niciodată rugăciuni de cerere:
„Doamne, dă-mi... Doamne, fă-mi aşa...”; „Doamne, grijeşte...”. Ci,
numai atât: „Doamne, vezi Tu cum faci... . Noi Îţi mulţumim pentru că
existăm. Noi Te lăudăm pentru că Tu eşti mare şi minunat şi minunat eşti
Tu întru sfinţii Tăi!”. Atât. Este de ajuns, restul totul vine.
Şi când nu vine, ştie Dumnezeu de ce nu
vine. De exemplu, când cineva pică în pădure şi stă acolo două zile
leşinat; vine acasă, după aceea şi-şi găseşte casa luată de ape – sunt
lucruri care s-au întâmplat. Acolo, în pădure, a cârtit la Dumnezeu, de
ce i s-a întâmplat lui. Dar când a venit şi a văzut de la ce l-a salvat
Dumnezeu, e aşa de bucuros şi Îl laudă pe Dumnezeu, în înţelepciunea
Lui.
Aceasta este Evanghelia de astăzi şi cu
aceasta să mergem la casele noastre... . Lucrul acesta este important,
restul mai vedem noi, ne mai împăcăm noi cu Dumnezeu într-un fel.
Important este să fim împăcaţi sufleteşte în Taina Spovedaniei şi
nelipsiţi de la minunea minunilor: Liturghia. Amin.
Pr. Nicolae Tănase
sursa doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu