În Sfânta
Evanghelie, Mântuitorul Iisus Hristos ne atrage
atenţia asupra a trei lucruri esenţiale pentru viaţa noastră de
creştini: iertarea greşelilor semenilor, felul în care trebuie să postim şi libertatea inimii faţă de bunurile materiale.
1.
Iertarea păcatelor de care toţi avem nevoie mai mult decât orice şi
pentru care ne rugăm zilnic în rugăciunea „Tatăl nostru”, ca şi în alte
rugăciuni, este condiţionată de Dumnezeu de iertarea celor care ne-au
greşit. Evanghelia de astăzi începe tocmai cu această exigenţă. „De
veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel
ceresc. Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru
nu vă va ierta greşelile voastre” (Matei 6, 14-15).
În multe alte locuri din Sfânta Scriptură, Dumnezeu cere oamenilor să se ierte unul pe altul pentru că neiertarea sau ţinerea de minte a răului dovedesc lipsa de dragoste şi tulbură armonia şi pacea dintre oameni. Neiertarea poate duce uşor la certuri şi conflicte şi chiar la războaie. Toate certurile dintre oameni se nasc din lipsa de iubire şi de iertare. Nu iubim cu adevărat dacă nu suntem capabili să iertăm. Numai cine iartă, dovedeşte că iubeşte. Ţinerea de minte a răului are de asemenea consecinţe negative asupra sănătăţii sufleteşti şi trupeşti. Ea este ca un vierme care ne roade permanent chiar dacă nu ne dăm seama. Omul care nu-i capabil de iertare adună în inima sa energii negative care se răsfrâng asupra semenilor, în primul rând asupra celor din familia sa.
În multe alte locuri din Sfânta Scriptură, Dumnezeu cere oamenilor să se ierte unul pe altul pentru că neiertarea sau ţinerea de minte a răului dovedesc lipsa de dragoste şi tulbură armonia şi pacea dintre oameni. Neiertarea poate duce uşor la certuri şi conflicte şi chiar la războaie. Toate certurile dintre oameni se nasc din lipsa de iubire şi de iertare. Nu iubim cu adevărat dacă nu suntem capabili să iertăm. Numai cine iartă, dovedeşte că iubeşte. Ţinerea de minte a răului are de asemenea consecinţe negative asupra sănătăţii sufleteşti şi trupeşti. Ea este ca un vierme care ne roade permanent chiar dacă nu ne dăm seama. Omul care nu-i capabil de iertare adună în inima sa energii negative care se răsfrâng asupra semenilor, în primul rând asupra celor din familia sa.
Mai
cu seamă acum la începutul Postului Mare, suntem chemaţi să ne cerem
iertare unii de la alţii pentru ca rugăciunea noastră şi osteneala
postului să fie bine primite de Dumnezeu.
2.
Cu privire la post, ştim că el este o practică generală la toate
religiile. El este, fără îndoială, o amintire ancestrală a postului
primilor oameni în rai care au primit de la Dumnezeu porunca de a nu
mânca din pomul cunoştinţei binelui şi răului. Şi pentru că Adam şi Eva
n-au respectat porunca postului au fost alungaţi din rai. Dar numai
creştinismul dă postului sensul lui adevărat. Postim, adică ne înfrânăm
de la mâncare şi băutură, ca şi de la plăcerile care ne leagă exagerat
de trup şi de materie pentru a fi liberi cu adevărat. Cei care nu
postesc dovedesc că sunt robi pântecelui şi plăcerilor trecătoare şi de
aceea nu se pot bucura de libertatea duhului care ne dă pacea şi bucuria
vieţii. Numai postind creşte în noi foamea după Dumnezeu, iar
rugăciunea ne intră mai uşor în inimă. Astfel dobândim o inimă
compătimitoare, sensibilă la nevoile semenilor.
Postul
este de asemenea o mare binecuvântare şi pentru sănătatea trupului.
Cine posteşte după rânduia Bisericii se va bucura de o mai bună sănătate
decât cei care ignoră postul. Postul este rânduit de Dumnezeu nu pentru
omorârea trupului, ci pentru biruirea patimilor care ne ucid trupul.
Căci lăcomia pântecelui, beţia, desfrânarea şi toate celelalte patimi ne
îmbolnăvesc şi ne ucid treptat şi sufletul şi trupul. Mai cu seamă
astăzi, când mâncarea noastră este atât de contaminată, ni se recomandă
mâncarea vegană, adică fără carne şi produse lactate. Este bine să ştim
şi că rugăciunea pe care o facem de fiecare dată când mâncăm sau bem,
precum şi binecuvântarea cu semnul Sfintei Cruci au o influenţă
purificatoare asupra mâncării şi băuturii. Acestea sunt rezultatele
cercetărilor ştiinţifice de astăzi. Să postim deci cu bucurie, fiecare
după putere, convinşi fiind că facem un lucru necesar pentru sănătatea
noastră sufletească şi trupească. Şi să postim nu numai de bucate, ci şi
de păcate, căci, mai ales, postul de păcate este plăcut Domnului! În
acest sens, să nu uităm nici vorba poporului care zice: „nu mănânci
carne de animal, dar mănânci carne de om”, adică vorbeşti de rău pe
semenul tău, îi strici bunul nume în faţa oamenilor, îl ucizi
sufleteşte.
3. „Nu
vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde
furii le sapă şi le fură, ci vă adunaţi comori în cer, unde nici molia,
nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă şi nu le fură. Căci unde
este comoara voastră acolo este şi inima voastră”, zice
Mântuitorul la sfârşitul Evangheliei care s-a citit astăzi (Matei 6,
19-20). Sfântul Apostol Pavel spune că iubirea de arginţi este rădăcina
tuturor relelor, iar o vorbă din popor zice că „banul este ochiul
diavolului” şi că „de la bani încep toate neînţelegerile”. Mulţi oameni
cred că fericirea stă în a avea bani mulţi, case şi maşini frumoase. Şi
de aceea sunt într-o permanentă goană ca să adune cât mai mult, încât
n-au timp să se bucure de osteneala lor. Deseori se întâmplă ca până şi
fraţii între ei şi neamurile să ajungă la neînţelegeri datorită banilor
sau moştenirilor. Se întâmplă de asemenea că mulţi au de toate, dar n-au
înţelegere în familie sau nu se pot bucura de copii. Fericirea, departe
de a sta în bani şi în bunuri materiale, stă tocmai în detaşarea
sufletească faţă de ele. Cu cât suntem mai liberi sufleteşte faţă de
bunurile materiale şi-l căutăm pe Dumnezeu, cu atât mai mult ne putem
bucura de viaţă, de familie, de copii şi de semenii noştri. Secretul
fericirii constă tocmai în a da şi altora din ceea ce avem. În acest
sens, Mântuitorul zice: „Mai fericit este a da, decât a lua”
(Faptele Apostolilor 20, 35), cuvinte confirmate de ştiinţa de astăzi
care dovedeşte că creierul omului milostiv produce serotonina care este
hormonul fericiri.
4. Postul
şi rugăciunea ne deschid inima spre semenii noştri aflaţi în lipsuri.
În ţara noastră este atâta sărăcie, încât fiecare dintre noi avem
datoria de credinţă şi de conştiinţă să ajutăm cât putem, fie direct pe
cei pe care-i cunoaştem, fie prin diferitele programe de ajutorare
iniţiate de parohia de care ţinem, fie prin proiectul „Burse pentru
copii săraci din Moldova”, la nivelul Mitropoliei. La ora actuală,
Mitropolia susţine 500 de copii din judeţele Vaslui şi Botoşani, cu câte
30 Euro/lună, bani pe care aceşti copii, extrem de lipsiţi, îi primesc
sub formă de bonuri valorice pe baza cărora cumpără alimentele de care
au nevoie. Pe lângă colectele pe care le facem la fiecare vizită
pastorală, mulţi credincioşi trimit ajutorul lor direct în contul
Mitropoliei deschis special pentru acest scop pentru care primesc şi
adeverinţă de scădere de impozit (Rumänische Orthodoxe Metropolie; IBAN:
DE47 7509 0300 0401 1678 04, BIC: GENODEF1M05, cu specificaţia: Spende
für arme Kinder in Moldau).
5. A
devenit deja tradiţie ca în Postul Mare şi în Postul Crăciunului să se
organizeze în parohii citirea zilnică a Psaltirii. Dacă într-o parohie
20 de credincioşi citesc în fiecare zi câte o Catismă, se citeşte,
zilnic, întreaga Psaltirea. După fiecare Catismă, se fac metanii şi
rugăciuni de mulţumire sau de cerere pentru diferitele nevoi pe care le
avem. Citirea Psaltirii în orice vreme a anului este de mare folos.
În
multe părţi este obiceiul ca astăzi preotul, după Sfânta Liturghie,
să-şi ceară iertare de la credincioşi şi credincioşii de la preot,
precum şi unii altora. Toţi greşim şi faţă de Dumnezeu şi faţă de
semenii noştri şi toţi trebuie să ne cerem iertare. Ca părinte
duhovnicesc al tuturor, vă cer şi eu iertare, atât Părinţilor slujitori
la Sfântul Altar cât şi credincioşilor. Şi cu toţii să cerem iertare de
la Dumnezeu în taina Spovedaniei pe care s-o facem cât mai des, nu numai
în timpul posturilor, ci ori de câte ori avem conştiinţa încărcată de
păcate.
Tuturor vă urez un post binecuvântat şi cu folos!
Al vostru de tot binele voitor şi rugător către Domnul,
+Serafim
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu